Ongeveer 27 jaar geleden begonnen de klachten in de zevende maand van  mijn eerste zwangerschap. Ik had pijn in de onderrug, lies, linkerbeen en kon op een gegeven ogenblik niet meer lopen. Ik kreeg fysiotherapie aan huis. De situatie verbeterde enigszins. Tot ruim een jaar na de bevalling had ik veel pijnklachten, kon ik moeilijk lopen en was erg vermoeid. Ik heb diverse soorten manuele therapie, fysiotherapie en Mensendieck gehad.

Na een aantal jaren ging het weer goed. Zo goed, dat ik het beroep als verpleegkundige weer kon oppakken. Dit was 11 jaar geleden. Ik vond dit heel leuk, maar lichamelijk en psychisch ook zwaar. Na verloop van tijd kwamen de rug- en bekkenklachten terug. Soms ging het een tijdje goed,dan weer waren er periodes van kwakkelen. Mijn rug en bekken werden dan steeds “rechtgezet”door de manuele therapeut.

Twee jaren geleden ben ik bij een fysiotherapeute gestart met oefeningen volgens de methode Bugnet. Na een eerste onderzoek werd besloten te behandelen voor de instabiliteit van de lage rug en het bekken en hypermobiliteit van de gewrichten. Zij heeft mij veel inzicht gegeven in de werking van mijn gewrichten. Ik doe dagelijks ongeveer 15 minuten oefeningen om het spierkorset te versterken. Het is voor mij belangrijk mijn grenzen goed in de gaten te houden en naar mijn lichaam te luisteren. Ik let goed op mijn houding  met zitten, lopen en werken en neem op tijd rust.

Op advies heb ik steunzolen laten maken bij een podotherapeut. Ik ga eenmaal in de week zwemmen en nu ook één keer per week naar stijldansen. Ik ben ook minder gaan werken. Het gaat nu beter met mij en ik heb meer energie. Als de rug- en bekkenklachten af en toe opspelen, weet ik meestal waarom dit zo gekomen is en weet ik ook dat het weer goed komt. Soms heb ik dan nog even hulp van de fysiotherapeute nodig, soms gaat het vanzelf weer goed met oefenen. Af en toe nemen de fysiotherapeute en ik de Bugnet oefeningen door en worden de oefeningen wat aangepast.

Al met al zie ik de toekomst hoopvol tegemoet.

Februari 2012

Vervolg na anderhalf jaar.
Tot mijn grote vreugde kan ik vermelden dat ik al anderhalf jaar geen fysio-/manuele therapie meer nodig gehad heb. Voordat ik met Bugnet therapie begon, had ik klachten waarvoor een ik aantal keren per jaar een periode therapie nodig had.

Het gaat nu goed! Wel ben ik nog steeds bezig met mijn oefeningen. Veel lessen pas ik toe in mijn dagelijks leven en worden (bijna) een gewoonte. Ik let op een goede zithouding en lighouding. Soms span ik bewust extra spieren aan bijvoorbeeld bij bukken of zwaardere activiteiten. Verder blijf ik in beweging met fietsen, lopen, dansen. Periodes van bezig zijn en uitrusten wissel ik goed af: dus niet al te lang doorgaan als ik al moe ben.

Ik hoop en verwacht dat het goed zal blijven gaan. Wel moet ik mijn oefeningen blijven doen en goed op mijn houding blijven letten. Het gaat niet vanzelf!

April 2013