Het verhaal van een vrouw met hypermobiel Ehlers - Danlos Syndroom (hEDS)

De naam van de patiënte is gefingeerd om privacy redenen.
2018, vervolgverhaal van Lieke hoe het op langere termijn gaat en of Bugnet therapie heeft bijgedragen aan haar toekomst:
Het gaat eigenlijk heel goed met ons. Mijn zus studeert en is een normale student, woont op kamers, gaat alle feestjes af en heeft nooit klachten. Heel soms gaat ze naar de fysio om haar nek los te laten masseren. Haar laatste luxatie is jaren geleden.

Mijn leven is enorm veranderd en niet meer te vergelijken met de periode dat ik mijn verhaal schreef. Ik heb een opleiding gevolgd en werk inmiddels 5 jaren, 36 u per week. Dit houd ik gewoon vol! Ik zwem zeker 4 keren per week en doe aan aquajogging met een vriendin.
Een half jaar geleden ben ik gestopt met mijn wekelijkse bezoeken aan de fysiotherapeut. Het lukt nu prima om mijn conditie met zwemmen op peil te houden. Zo nu en dan heb ik nog wel luxaties, maar alleen als ik echt onhandige dingen doe, gemiddeld een keer in het halve jaar. Prima!
Met Tramadol (red.: pijnstiller) ben ik allang geleden gestopt.
De dingen die mij vroeger moeite kostten, zijn nu eerlijk gezegd geen probleem. Fietsen, uitgaan zonder enig probleem. Ik moet natuurlijk niet opeens 20 km gaan fietsen.Traplopen is heel soms vervelend. Alleen met hardlopen en zwaar werk in en om huis heb ik moeite.

Aanvulling 2021:
het gaat alweer zoveel beter dan in 2018. Ik sport met gewichten in de sportschool, heb zelden luxaties en kan prima traplopen.
Aan Bugnet therapie heb ik heel veel gehad. Mijn moeder en ik zeggen nog regelmatig tegen elkaar hoe anders mijn leven eruit zou hebben gezien zonder Bugnet therapie en de hulp van onze fysiotherapeuten.

Lieke.
Februari 2021

------------------------------------------
Opm. in 2017 is de indeling en naamgeving van bindweefselaandoeningen gewijzigd. Hypermobiliteitssyndroom is nu HSD: Hypermobility Spectrum Disorder.
Spectrum geeft de grote variëteit aan waarmee deze aandoening zich kan presenteren. Geen patiënt is gelijk in presentatie van symptomen en klachten. De therapie is dus individueel maatwerk en de resultaten zijn per persoon verschillend.